Centre Cultural - Exposicions - Francisco de Goya y Lucientes

Francisco de Goya y Lucientes

Desastres de la guerra

La mostra, organitzada per Fundació Mapfre està composta per 80 obres titulades i numerades gravades a l’aiguafort amb algunes aportacions de punta seca i aigualida, estampades en tinta negra.

El conjunt d’estampes se sol dividir en tres parts: les dues primeres (Desastres 1 a 64) constitueixen els ‘desastres de la guerra’ pròpiament dits, mentre que la tercera, els anomenats ‘capritxos emfàtics’ (Desastres 65 a 80), de caràcter més al·legòric, s’entenen com una reflexió de caràcter polític sobre el govern absolutista de Ferran VII després de la fi de la guerra i la retirada de les tropes franceses.

A diferència d’altres estampes de l’època, on el que es destacava era l’heroïcitat dels contendents, de les batalles,  els Desastres de la guerra són el primer exemple en la història de la pintura on fets com la guerra i les seves conseqüències queden reflectits no com a actes heroics, sinó com el desastre i la barbàrie que realment són: por, terror, fam i pobresa … l’artista aragonès se centra en el punt de vista de les víctimes i el seu patiment, però també la crítica en la política.

Exposició organitzada per la Fundació Mapfre amb la col·laboració del Centre Cultural Terrassa