ESP On som?

Centre Cultural - Exposicions - Maria Rius i Camps. La mar d’imatges (2013)

Maria Rius i Camps. La mar d'imatges

Maria Rius i Camps. La mar d’imatges (2013)

Maria Rius i Camps és una il·lustradora de llarga trajectòria. L’avalen prop de seixanta anys de professió, més de 350 llibres en un munt de llengües, constants col·laboracions a Cavall Fort i l’Infantil, exposicions internacionals en el si del món del llibre i prop de vint mil il·lustracions, a més d’una activitat  irrenunciablement compromesa com a mestra i divulgadora: jove coordinadora del grup d’il·lustració al primer Congrés de Cultura Catalana (1975), primera docent d’il·lustració durant molts anys a l’Escola Professional per a la Dona, cofundadora i primera presidenta de l’Associació d’Il·lustradors de Catalunya, pionera en la defensa dels drets del gremi, i entusiasta recuperadora dels qui l’havien precedida en aquesta gran petita art(esania) que ella engloba sota el nom d’una «escola catalana d’il·lustració», tal com ha divulgat en persona amb textos i xerrades.

L’exposició Maria Rius i Camps, la mar d’imatges s’organitza en tres parts. En la primera, «Retrat de l’artista jove» n’expliquem amb to de rondalla els anys de formació i la creació de l’imaginari, just fins al moment en què s’inicia com a il·lustradora professional. La segona secció, «Retrospectiva (1955-2012), un ampli ventall de formes», és una antologia del seu treball al llarg dels anys, una àmplia mostra de la profusa varietat de formes i tècniques que han caracteritzat el seu fer juganer i investigador.  I per últim, en la tercera secció titulada «Rius d’imatges, barques d’idees i una mar de lectura compartida» presentem la il·lustració tal com ella l’entén: una art narrativa que sempre conté una primera lectura del llibre que il·lustra, de la tradició plàstica en què s’emmarca, de l’entorn en què neix o de la infància, la societat i el món que retrata.

Nascuda el 1938 i educada en ple franquisme en el si d’una família nombrosa educada en els principis de llibertat i cultura que venien d’abans de la guerra, en les seves il·lustracions Maria Rius articula la diversitat del món natural i social, narra amb coherència, acobla tot tipus de components (persones, èpoques i estils diversos), i ens els cus en una mar narrativa comuna alimentada per mil rius d’imatges particulars per tal de donar unió i continuïtat als corrents que l’alimenten.

Per a ella dibuixar ha estat una forma de mirar el món i d’ensenyar-nos a veure’l millor.

Joaquim Noguero
Comissari de l’exposició