ESP On som?

Centre Cultural - Exposicions - Romà Vallès. Biomorfisme (1970-1971)

Romà Vallès. Biomorfisme (1970-1971)

Després de les dedicades a les sèries Cosmogonies (1956-1963), Collage (1964-1966) i Geometria i Informalisme (1968-1969), caracteritzades per la raó i la reflexió, el 1970 neixen unes formacions biomòrfiques i unes formes orgàniques de morfologies diverses (ulls, cossos, rostres, monyons…) que ens parlen de vida elemental, no sense un cert dramatisme intern. Una breu etapa de dos anys que sorgeix d’una confrontació amb la racionalitat.

Vallès trenca amb el pensament lògic per deixar-se anar a través de formes fluctuants i nebuloses, cossos i formes amorfes que s’enlairen verticalment en impulsos ascendents en una mena de metamorfosi. Però, d’aquell esperit d’ordre geomètric es manté la simetria i l’organització de la imatge que es focalitza en nuclis matèrics i magmàtics – a manera de grans ulls- accentuats per tocs de color, vermells i blaus, que dialoguen amb els blancs i grisos blanquinosos de la forma que els envolta. Un curt període en el que torna a donar preeminència a tot allò informal, la matèria -tractada amb espàtula- adquireix una gran força expressiva i la composició s’organitza en ritmes verticals.

Cada sèrie agrupa una aventura de recerca al voltant d’un concepte o contingut i s’acaba quan l’artista considera exhaurides les possibilitats d’experimentació i de recerca. Per tant, no es pot valorar de forma individual una obra, sinó que el discurs l’hem de trobar en el desenvolupament del conjunt de cadascuna de les sèries.

Aquesta exposició és una continuació de la tasca de revisió i difusió de les diferents sèries pictòriques de Romà Vallès, (Barcelona, 1923-2015) a l’Espai Romà Vallès. Aquesta quinzena d’obres de la sèrie Biomorfisme (1970-1971), procedeixen de la cessió de les 680 peces i documentació que el propi artista va donar a la Fundació Antiga Caixa de Terrassa.

Més informació sobre l’Espai Romà Vallès