Centre Cultural - NOTA DE CONDOL

NOTA DE CONDOL

El dia 4 de juny inauguràvem l’Espai Romà Vallès al Centre Cultural Terrassa, l’útim gran projecte de l’artista, i ahir ens va deixar definitivament.

Romà Vallès sempre estarà present al Centre Cultural Terrassa i l’Espai Romà Vallès vetllarà per la conservació i la divulgació del seu llegat.
En motiu de la inauguració de l’Espai Romà Vallès, l’artista va escriure una carta molt bonica i emotiva a on explicava que se li va obrir una finestra en descobrir l’art i la pintura. La pintura va ser la seva vida i darrerament veia com aquesta finestra es tancava per sempre. Des del Centre Cultural deixarem entrar claror per una finestra perquè poguem contemplar els seus treballs i les seves obres d’art.

Introductor de l’informalisme i un dels màxims representants d’aquest corrent, Romà Vallès va fer la seva primera exposició el 1957 a Madrid, des d’aleshores s’han pogut veure més de 100 exposicions a galeries i museus d’Europa i Amèrica. L’Espai Romà Vallès en seguirà organitzant i facilitarà la itinerància de les seves obres i el coneixement de la seva trajectòria.

Sentim molt la seva pèrdua. Ens hauria agradat que ens acompanyés unes passes més del recent inaugurat Espai Romà Vallès

Ignasi Cusidó,
President de la Fundació Antiga Caixa Terrassa

Adrià Fornés, Joan Gil, Sílvia Muñoz i Josep Ribera
Comissió de seguiment de l’Espai Romà Vallès

Terrassa, 16 de juny de 2015.

Síntesi biogràfica
El 16 de desembre de 1923 naixia Romà Vallès a Barcelona.

El 1945 ingressava a l’Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona i el 1952 començava com a professor de dibuix a l’escola Ferran Casablancas de Sabadell.

1956 inicia la sèrie Cosmogonies i organitza una exposició d’art infantil a la Capella de l’Hospital de la Santa Creu a Barcelona.

1957 primera exposició individual, a la Sala Fernando Fe, de Madrid.

1959 exposició individual a l’Ateneu barcelonès. Amb Alexandre Cirici i Antoni Camella funda l’Escola d’Art del FAD.

1960 Medalla d’Or, premi Suís de Pintura Abstracta, Lausanna. Exposició individual al Museu d’Art Contemporani de Barcelona i Premi de pintura a Granollers.

1961 Exposició indivIdual galeria Kasper, Lausana (Suïssa). Participació a la IV Bienal de Sao Paulo amb la sèrie Monocroma.

1962 Exposició individual Galeria Biosca, Madrid.

1963 Gran Premi al Certamen Nacional de Belles Arts, Madrid. aquest any es casa amb Montserrat Audouard i Arboix i fa la primera exposició individual a galeria René Metras.

Del 1965 al 1969 fou professor a l’escola Massana de Barcelona.

1965 Edició de la sèrie El Mundo roto, serigrafies, de la sèrie Collage.

1968 Instal·la el seu nou estudi a Teià (Barcelona), masia can Monnac i inicia la sèrie Geometria i Informalisme.

1970 Sèrie Biomorfisme
1971 Inici de la sèrie Floracions.
1972 Exposició individual galeria René Metras.
1974 Exposició individual (1956-1973), galeria René Metras i inicia la Sèrie Nous Conceptes. Exposició individual a Londres.
1977 Exposició individual, Galeria René Metras.
1978 Inici sèrie Quatre Elements. Exposició Muntatge-Environ amb Jordi Cerdà a la Universitat Autònoma de Barcelona.
1980 El Ministeri de cultura li atorga amb Jordi Cerdà l’ajuda per portar a terme el treball Reflexió-Procés-Pintura, que esposa a la Galeria Maeght de Barcelona, i més tard itinerarà pel territori català.
1981 Inici de la sèrie Signes.1983 Exposició individual, galeria René Metras.
1987 Inici de la sèrie Nous Espais.
1989 Exposició antològica al Museu d’Art de Teruel.1997 Inicia la sèrie Entre Segles.
1998 Gran exposició antològica a la Pia Almoina de Barcelona.
1999 Gran Premi de pintura Juan Ramon Masoliver, Montcada i Reixac, Barcelona.
2001 Presentació del llibre Romà Vallès. 50 anys de pintura, editorial Mediterrània, José Corredor Matheos.
2004 Exposició antològica a l’Acadèmia de Belles Arts de Sabadell.
2005 Sèrie Heràclit.
2009 Exposició edifici Museu Miramar, Sitges.
2011 Exposició Romà Vallès. Memòria 88. Fundació VilaCasas, Barcelona.
2014 Exposició Romà Vallès. 90 anys. Centre Cultural Terrassa.

El 4 de juny de 2015 inauguràvem l’Espai Romà Vallès i el dia 15 del mateix mes de juny ens deixava Romà Vallès.

Bibliografia essencial

Cirlot, Juan Eduardo. Romà Vallés. Ed. Xifré, 1960.
Corredor-Matheos, José. Romà Vallès, 50 anys de pintura. Barcelona, Ed. Mediterrània, 2001
Gil, Juan. Romà Vallès, Teruel, Museo Provincial de Teruel, 2007
Lozano, Rossend. Romà Vallès, L’Home, l’artista, el pedagog. Sabadell (Barcelona). Ed. Acadèmia de Belles Arts de Sabadell
Oliver, Conxita. Romà Vallès. Barcelona. Ed. Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura, 1998