Centre Cultural - Presentació Joaquim Noguero

Presentació Joaquim Noguero

Però si és el meu conte

La reactualització del repertori clàssic passa per moltes vies possibles: el més delicat és el moviment, si parlem de ballet, però també s’hi pot actuar a partir del llibret, del to, de l’enfocament escènic general… I el millor de quan s’hi posa el coreògraf David Campos és que l’aficionat al ballet sempre hi retrobarà les principals variacions que espera, posades al dia dins l’estil fresc i dinàmic del coreògraf català, però sobretot que la història acabarà arribant-li amb accents moderns per la narrativitat cinematogràfica que hi imprimeix com aquell qui no fa res.
Com passa amb la protagonista d’aquesta nova visita de Campos al repertori (no s’haurien de deixar perdre tampoc el seu Trencanous, el seu Quixot, la seva Giselle), el que importa és que ens hi retrobem, en aquest ballet del segle XIX. Una obra és viva quan encara hi reconeixem el nostre conte, quan ens hi sentim com transportats dins, tal com succeeix aquí a la Bella Dorment. Aquest és un recurs fonamental de l’enginyeria de la posada en escena de Campos: teatre dins el teatre, pel que fa a la protagonista; i nosaltres com immergits dins una pantalla. Per aconseguir-ho, el director-coreògraf juga amb l’espai escènic com si ens introduís literalment en els efectes màgics d’una pel·lícula de dibuixos animats, fins al punt que el recurs amb què va estar investigant com un nen durant força temps al final va acabar funcionant-li prou bé com per servir després de base a l’èxit de la versió teatral de les aventures de Gerónimo Stilton (és la mateixa empresa la que se n’ha ocupat). Clarividència? Sobretot, capacitat de joc, per tal de voler explicar-nos els contes de sempre amb la seducció de les millors històries.
Quan en aquest ballet la Bella somiï la història del segle XX, hi tornarem a trobar “el nostre conte”. És això el que cal per gaudir-ne i per aprendre’n. Els més menuts, ja ho veuran, hi xalen de debò.

Joaquim Noguero
Crític de dansa de La Vanguardia