Centre Cultural - Programació - Ballet de Geòrgia · Chopiniana i L’Ocell de foc

icona temps

Preu:42€

Ballet de Geòrgia · Chopiniana i L’Ocell de foc

El Ballet Estatal de Geòrgia homenatja un dels grans coreògrafs de la història de la dansa: Michael Fokin. La companyia, que visita l’equipament egarenc per segona vegada, oferirà un programa de tres coreografies de Fokin de tall romàntic: Chopiniana (1908) i L’ocell de foc (1910).

Pack especial 2 funcions Ballet Geòrgia: 59,-€

Chopiniana

Coreografia: M.Fokine
Música: F. Chopin

Estrenada a París amb el nom de Les sílfides, és una suite ballada sobre la música de Frederic Chopin i està orquestrada per Alexander Glazunov. Està considerada com l’obra mestra de Fokine.

L’acció es desenvolupa en dos universos diferents i oposats: el món terrenal i el sobrenatural. Una sílfide és una criatura imaginària que viu als boscos, forma part de la mitologia europea, especialment l’escandinava i la germànica. Amb l’arribada del Romanticisme es van presentar les sílfides com a éssers voladors femenins, eteris i de gran bellesa, que provoquen un enamorament passional i impossible d’atrapar.

Durada: 30 minuts

L’ocell de foc

Coreografia: M.Fokine
Música: I. Stravinskii
Posada en escena: A. Liepa

El 1909 Sergei Diaghilev, director dels Ballets Russos, va demanar a Stravinskii la primera obra per encàrrec de la seva carrera: la música per a un ballet el tema del qual seria un conte popular basat en la llegenda folklòrica russa L’ocell de foc.

L’estrena va tenir lloc un any després de l’encàrrec a l’Òpera de París i va resultar un èxit que va marcar la presentació de Stravinskii en societat.

Durada: 45 minuts

Ballet Estatal de Geòrgia

Convertit en tot un símbol de la cultura georgiana, el Teatre Estatal d’Òpera -Ballet Estatal de Geòrgia va ser inaugurat a Tbilisi al 1851 i des dels seus orígens, ha estat permanentment associat a grans figures del ballet clàssic mundial. Al 1907, la ballarina María Perrini va crear el primer estudi coreogràfic de ballet clàssic de Geòrgia i els seus mètodes d’ensenyament i els seus alumnes es van convertir en la base del ballet georgià.

El Ballet Estatal de Geòrgia està considerat una de les quatre millors companyies de ballet de l’Antiga URSS i des del 2004 compta com a directora artística amb l’estrella internacional, Nina Ananiashvili.

Entre els primers ballarins que acostumen a actuar amb la companyia hi figuren Ángel Corella, Maria Alexandrova, Karim Abdulim, Tamara Rojo, i David Makhateli. Des de la dècada dels vuitanta i noranta Tbilisi acull diverses representacions del Teatre Imperial de Ballet de Sant Petersburg entre els que figuren mítics ballarins com E.Gillper, Sofia Fedorova, Isadora Duncan, Vera i Mikhail Fokin. Aquest últim va interpretar als escenaris georgians els seus primers ballets innovadors que, més tard, el farien mundialment famós a París a les ‘Diaghilev Seasons’.

Michael Fokin

Considerat el verdader continuador de l’obra de Marius Petipa, la seva obra representa la transició entre la dansa clàssica i la moderna. Nascut a Sant Petesburg al 1880, va estudiar a l’escola imperial de Ballet del Teatre Mariinskij, on va ser contractat com a primer ballarí (1898) sense els anys previs habituals al cos de ball. Entre el 1909 i el 1914 va ser també primer ballarí i coreògraf dels Ballets Russos. Fokin va abandonar Rússia durant la revolució (1918) i s’establí als EUA, on va continuar la seva tasca com a coreògraf i professor. Les seves coreografies són creacions encara representades universalment.

Nina Ananiashvili – directora artística

Natural de Geòrgia, Ananiashvili va esdevenir primera ballarina del Teatre Bolshoi de Moscou l’any 1985 on va representar els papers principals de les coreografies més importants com El Llac dels Cignes, La Bella Dorment, Giselle, Romeu i Julieta, Raymonda, i El Quixot

Al 1988 Ananiashvili es va convertir en la primera ballarina de l’Antiga URSS que actua com artista convidada pel New York City Ballet. Des d’aleshores, ha actuat amb els ballets més prestigiosos del món com el Royal Danish Ballet, el Royal Ballet del Covent Garden del Regne Unit, el  Ballet Real de Suècia, el Ballet de Houston o el Ballet de Tokio. Al 1993 s’incorpora com a primera ballarina a l’American Ballet Theatre de Nova York, i al 1999, al Ballet de Houston.

Ananiashvili és una de les ballarines amb una de les carreres professionals més sòlides de la història del ballet. L’any 2004 va ser escollida directora artística del Ballet Estatal de Geòrgia obrint una nova etapa on s’han incorporat nous estils coreogràfics que van més enllà del clàssic. En les seves primeres cinc temporades com a directora va portar en escena 28 ballets i cinc miniatures.

Al llarg de la seva trajectòria ha rebut diversos premis internacionals; Ha estat la primera ballarina en rebre el Premi Rus Nacional ‘Triumph’ pels seus èxits en l’àmbit de l’art (1991). També ha guanyat el títol Lady of the Year per l’Institut Americà Biogràfic (1997) i el 1999 li van lliurar el The International Golden Goddess Prize. El 2002 va rebre el guardó anual més prestigiós de dansa dels Estats Units, atorgat per Dance Magazine.