Centre Cultural - Programació - Ballet de l’Òpera Nacional del Rhin

més informació:
www.fundacioct.cat/informacio-general-temporada-2014/

Ballet de l’Opera National du Rhin

Fundat el 1972, el Ballet du Rhin, convertit després en el Ballet de l’Òpera Nacional du Rhin, ha tingut com a directors artístics a Jean Babilée, Denis Carey, Peter Van Dyk, Jean Sarelli, Jean-Paul Gravier, Bertrand d’At i , des de gener de 2013, Iván Cavallari. A través de la seva influència personal i criteris artístics, tots ells han contribuït a convertir aquesta companyia en un grup de dansa l’experiència i qualitat de la qual és aclamada per unanimitat

El Ballet de l’Òpera nacional du Rhin és una de les poques companyies franceses que es desplaça sense problemes del barroc al modern i del clàssic al contemporani, de manera que cada estil de dansa es pot apreciar al màxim.

La llarga llista de coreògrafs des de Bournonville a Jo Strömgren, sense oblidar Balanchine, Kylián, Béjart, Forsythe o Lucinda Childs, només serveix per il·lustrar aquest insigne viatge. El seu repertori inclou ballets clàssics com La Sylphide o Giselle, i reinterpretacions d’obres icòniques com Don Quixot, Romeu i Julieta, El Trencanous i Coppelia, obres icòniques dels grans coreògrafs del segle XX, i noves creacions per joves coreògrafs i artistes experimentats.

La companyia es compon de 33 ballarins procedents de tot el món, que, a més de la seva sòlida formació acadèmica, han de poder tenir en compte i explorar en profunditat una gran varietat d’estils.

El Ballet de l’Òpera nacional du Rhin també ofereix una varietat d’accions de sensibilització cap a tot el públic per ajudar a crear consciència de la dansa i la seva llarga història, i despertar la curiositat i el desig de descobrir.

Ivan Cavallari
Director Artístic del Ballet de l’ONR

Ivan Cavallari va néixer el 1964 a Bolzano, Itàlia. Va rebre la seva formació inicial a l’Escola de Dansa del Teatre alla Scala de Milà, i posteriorment a l’Escola del Ballet Bolshoi de Moscou des de 1981 fins a 1983. De 1984 a 1985 va ballar amb el Ballet del Teatre alla Scala. El 1986 s’incorpora al Ballet de Stuttgart, convertint-se en solista el 1991 i ascendint a ballarí principal el 1994 sota les direccions successives de Marcia Haydée i Reid Anderson.

El seu repertori inclou els rols principals en coreografies de Balanchine, Ashton, Fokine, Béjart, Tetley, Kylián, Forsythe, van Manen, Scholz, Milà Mac, Neumeier, Thoss, Spuck i Lee. Ha treballat amb artistes internacionals com Maximiliano Guerra, Alessandra Ferri, Alina Cojocaru, Tamara Rojo, Johan Kobborg i Adam Cooper. Ha ballat els papers principals en companyies com el Royal Ballet de Covent Garden a Londres, el Ballet del Teatre alla Scala, el Ballet del Teatre Nacional de Praga, el Ballet Nacional d’Hongria, l’Òpera di Roma, el Ballet Reial de Suècia, el ballet Nacional de la Xina, el Ballet Universal de Korea i el West Australian ballet.

Ha coreografiat per al Ballet de Stuttgart, el Ballet de l’Òpera Estatal de Hannover, el Ballet de l’Òpera Estatal de Lodz, a Polònia, el Ballet de Mannheim, el Ballet de l’Òpera Estatal de Viena, la Galeria Estatal de Stuttgart i el ballet de Liaoning, rebent diversos premis. De 2007 a 2012, va ser director artístic del West Australian Ballet, la companyia més antiga d’Austràlia, creada el 1952.

El Jardí de les Liles
Coreografia i decorats Antony Tudor
Música Ernest Chausson “Poema per a violí i orquestra”, op. 25
Creat el 1936 per al Ballet Rambert
Estrenat pel Ballet de l’Òpera nacional du Rhin el 1993
Peça per a 12 ballarins
Durada: 17 minuts

Le Jardin aux liles, © 1977 Antony Tudor, es representa gràcies al permís dels hereus d’Antony Tudor i de The Antony Tudor Ballet Trust.

En aquesta coreografia Antony Tudor va desplegar un nou estil barrejant intensitat i delicadesa. En aquesta història d’amor impossible, les liles són testimonis d’un drama mut en una festa de comiat. Caroline somia desesperadament amb un últim petó del seu estimat, alhora que està compromesa amb un altre home per satisfer les ambicions de la seva família. Tota la poesia interior d’aquest ballet és un veritable desafiament. Més enllà de la qüestió tècnica d’aquesta obra, hi ha una ambient teixit de nostàlgia i eufemisme. Lluny de la seva aparença enganyosament “romàntica”, aquesta obra és molt actual en l’evocació del dolorós passatge de l’adolescència a l’edat adulta.

Rakhmàninov Suite per a 2 pianos
Coreografia: Uwe Scholz
Música: Sergei Rakhmàninov
Peça per a 3 ballarins
Durada aproximada: 10 min

Quan el coreògraf alemany Uwe Scholz era director artístic del Ballet de Zurich, va ser invitat a coreografiar la Suit per a Dos Pianos de Rachmaninov amb els ballarins de Leipzig. Tres anys després, Scholz va aceptar el càrrec de director artístic del Ballet de Leipzig i va tenir l’oportunitat de donar forma a un conjunt des dels seus fonaments. Scholz recorda aquest treball com si es tractés d’entrar en un territori verge. ‘Treballar amb aquests ballarins va ser increïble’, diu, ‘amb prou feines sabien el meu nom i no havien vist res del que havia fet ja que no hi havia ni una sola gravació de vídeo. Estaven oberts i famolencs de moviments, difícils per ells i molt diferents en la forma que havien sigut entrenats’.

Suite La Creació
Coreografia: Uwe Scholz
Música: Joseph Haydn
Peça per a 17 ballarins
Durada aproximada: 50 min

Al principi va ser la Creació …. En la seva obra fundacional, Uwe Scholz, un dels més grans coreògrafs alemanys, desplega una dansa cristal·lina i sensible per encarar la història de la creació del món. Aquesta gènesi s’estableix en l’inspirat oratori de Joseph Haydn, una veritable obra mestra de la música clàssica. Uwe Scholz imposa brillantment la seva signatura coreogràfica – una immersió radical en l’expressió musical, amb el seu poder de fascinació i metamorfosi. Per primera vegada, una companyia francesa dóna una nova vida a aquesta joia de la música i la dansa.

Toni Jodar explica la dansa

Per donar les claus interpretatives de l’espectacle, el ballarí i coreògraf, Toni Jodar, farà una breu explicació de la dansa que es veurà a continuació. Aquesta activitat, duta a terme 10 minuts abans de començar l’espectacle, s’emmarca dins del programa Aixecant el Teló, una nova proposta del Centre Cultural Terrassa i Explica Dansa.