Centre Cultural - Programació - El trencanous (2012)

Sofia Ballet - El trencanous
dansa

Dissabte

20/OCT

21 h

Preu:28 €

El trencanous (2012)

SOFIA BALLET

El Sofia Ballet és la primera companyia privada de ballet clàssic de Bulgària. Aquesta companyia, creada amb una profunda projecció internacional, es va nodrir d’altres companyies europees i búlgares. La història del ballet búlgar sintetitza en la seva recerca entre l’art de l’escola russa de ballet i de la dansa lliure alemanya.

Els solistes de la companyia provenen del National Opera and Ballet Sofia, el Rousse State Opera and Ballet, el National Opera and Ballet Bucharest, o del Norwegian National Opera and Ballet, ballarins professionals de l’Escola Nacional d’Arts Danzarias de Sofia, de l’Escola de Ballet Acadèmic de Moscou, de l’Escola Acadèmica Estatal de Coreografia ‘AYVaganova’; de Sant Petersburg i del Liceu de Coregrafie ‘Floria Capsali’; de Bucarest, entre d’altres.

El Sofia Ballet interpreta els títols favorits del públic, una elegant barreja de coreografies de mestres com Marius Petipa, Lev Ivanov, Alexander Gorsky o Vainonen Vasilij, que són defensades pels seus primers ballarins i solistes, acompanyats d’un cos de ball de refinat art, aconseguint amb el seu alt nivell interpretatiu el delit d’audiències de totes les edats i cultures.

El Trencanous
Ballet en dos actes i cinc escenes

L’obra va ser estrenada el 17 de desembre de 1892, en el llegendari teatre Mariinskii de Sant Petersburg sota la coreografia original de Lev Ivanov, el llibre de Marius Petipa i la música de Piotr I. Txaikovski.

La primera història que es coneix del Trencanous està basada en el llibre de contes d’Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, titulat: “El Trencanous i el Rei dels ratolins” (1816). No obstant això, l’argument que donaria vida, anys més tard al ballet de Txaikovski deriva d’una adaptació que Alejandro Dumas (pare) va fer del text de Hoffmann ..

ARGUMENT

Acte I
Escena 1
És Nadal. Entre els convidats que arriben a la casa de la família Shtalbaun es troba Drosselmeir-el preferit pels nens. Impacients, els petits esperen que en l’arbre s’encenguin els llums de colors. Arriba el mag amb el seu regal per als nens: un teatre de titelles. La festa continua, els avis també ballen mentre els nens juguen. Les titelles Colombina, Arlequino i Saracinos inicien el seu ball. Tots estan molt emocionats quan el mag es treu la màscara: és Drosselmeir. Clara i Fritz, els fills de Shtalbaun li demanen a Drosselmeir que els regali les marionetes però aquestes ja les han emportat. En el seu lloc els regala un ridícul ninot trencanous. Fritz arrabassa el ninot a Clara i el trenca. Aquesta li consola tirant-li al llit. Els convidats abandonen la casa després del ball per finalitzar la festa nadalenca.

Escena 2
S’ha fet de nit i l’habitació on es troba l’arbre adquireix un aire misteriós, gairebé miraculós. Espantada, Clara va a veure el seu ninot malalt Trencanous. Malenconiosa observa com un mussol esdevé Drosselmeir mentre la mira amb un somriure burleta. Al seu senyal, apareixen ratolins encapçalats pel seu Rei. Clara vol fugir però les forces l’abandonen i només aconsegueix acostar-se al arbre que molt de pressa comença a créixer, mentre tot al seu voltant canvia. Els soldats de plom cobren vida i, encapçalats per Trencanous, inicien una batalla contra els ratolins. Les forces són desiguals, vencen els ratolins quan Trencanous es queda sol davant l’exèrcit de rosegadors. Clara llança una sabata al Rei dels Ratolins i aconsegueix espantar-lo. Trencanous jeu a terra. Clara s’apropa a ell: és un jove príncep. Ell la mira agraint la seva ajuda.

Escena 3
L’habitació es converteix en un bosc hivernal. Uns lleus flocs de neu ballen miraculosament mentre una estrella de l’arbre atrapa Clara i al Príncep Trencanous com en un somni, introduint-los en una carrossa que els conduirà fins al cim de l’arbre.

Acte II
Escena 4
Junts inicien el viatge cap al cim de l’arbre, però els ratolins arriben i s’entaula una nova batalla. En aquesta ocasió Trencanous surt vencedor. Arriben al regne dels ninots on són rebuts per dotze patges. El Príncep narra els fets i compta com Clara el va salvar, motiu pel qual tots mostren el seu agraïment, celebrant una gran festa en honor de tots dos. S’acomiaden del regne de les Neus i segueixen el seu camí pel Riu de la Llimonada fins a arribar al Regne de les Llaminadures on la Reina dels Dolços els espera amb un complimento en el seu honor on diversos ballarins de diferents parts del món ballen per a ells .

Escena 5
Finalment, el món de somni de Clara s’esvaeix i ella es desperta adonant-se que tot ha estat un somni. Els seus pares van a buscar-la per que surti al porta a acomiadar al seu padrí Drosselmeyer qui juntament amb Daniel torna al seu taller de rellotges i ninots.

• El Trencanous - Sofia Ballet