Centre Cultural - Programació - Kammart Ensemble (2012)

Kammart Ensemble

Dijous

29 dijous/NOV

Preu:20 €

Kammart Ensemble (2012)

Sonata Op. 1     A. Berg (arr. À. Sansó)
Siegfried Idyll     R. Wagner
Kammersymphonie Op. 9    A. Schönberg

Kammart Ensemble neix amb l’objectiu d’interpretar i difondre la música creada per a petit format. Ofereix una gran varietat de tendències i estils des del romanticisme al repertori contemporani. Està integrat per alguns dels millors músics del país amb la intenció de proporcionar al públic un extraordinari nivell de qualitat musical i sensibilitat artística.

La creació i direcció musical de Kammart Ensemble, liderada pel director d’orquestra Àlex Sansó, compta amb Alart Quartet com a secció central de corda i amb la participació de solistes d’algunes de les millors orquestres del país, com l’Orquesta Nacional de España (ONE), Orquestra de la Comunitat Valenciana Palau de les Arts Reina Sofia, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), Orquesta de Castilla y León i Orquestra Simfònica de Balears “Ciutat de Palma”.

La base de l’èxit d’aquesta proposta musical es fonamenta en compaginar l’alt nivell musical dels seus membres amb el diàleg i la integració dels mateixos en el projecte. D’aquesta forma, i gràcies a la seva àmplia experiència musical, s’obté l’ambient ideal de comunicació artística entre els seus músics, que proporciona la interpretació més viva i compromesa possible de les obres presentades.

Kammart Ensemble posseeix una intenció multi-disciplinar que materialitza la seva activitat musical en diferents formats, com a ensemble i en diferents formacions de cambra segons els programes que ofereix. Al mateix temps, aposta per la integració d’altres disciplines artístiques als seus projectes, ja siguin la dansa, el teatre o altres camps.

Àlex Sansó és el director principal i fundador de Kammart Ensemble. També és director i membre co-fundador de l’Ensemble Contemporànica, formació resident del Festival per a la Difusió de la Música Contemporània de Reus. Aquest jove director es va graduar amb Matrícula d’Honor en direcció d’orquestra a l’Escola Superior de Música de Karlsruhe (Alemanya) sota la tutela de Peter Eötvös. Durant quatre anys va assistir el Mestre Eötvös als projectes que aquest realitza per tota Europa amb orquestres com la Berliner Philhamoniker, Münchener Philharmoniker, Royal Concertgebouw Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Göteborgs Symphoniker, WDR Symphonie-Orchester Köln, SWR Symphonie-Orchester Stuttgart, Orchestre Philharmonique Radio France o Ensemble InterContemporain. Aquesta etapa resulta especialment significativa en la seva formació com a director.

Entre d’altres, Àlex Sansó ha dirigit les orquestres Hungarian Symphony Orchestra Miskolc, Junge Deutsche Philharmonie, Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), Junge Deutsche Simfonie Karlsruhe i Jove Orquestra Simfònica de la Diputació de Tarragona (JOSDT) i ha actuat a auditoris de renom com el Festspielhaus Baden Baden, el Konzerthaus Karlsruhe i l’Auditori de Barcelona.

Desenvolupa la seva tasca pedagògica al Conservatori de Música de la Diputacióde Tarragona a Reus, on ocupa la plaça de director d’orquestra i de cap del departament de piano. Des de 2007 és director titular de l’Orquestra de Cambra Gèrminans

El concert
El programa proposat per Kammart Ensemble es composa d’obres de tres compositors que han estst clau en l’evolució musical de finals dels segle XIX i principis del segle XX: Wagner, Schönberg i Berg. Les relacions entre aquests compositors atorguen coherència i unió al programa. Per una part, Wagner va influir en Schönberg, de tal manera que resulta imprescindible per entendre el punt de partida del desenvolupament musical d’aquest. Al mateix temps, Schönberg fou mestre de Berg, pel qual respresenta la seva influència més directa.

Kammart Ensemble ofereix la singular oportunitat de poder gaudir d’un repertori d’alt grau de dificultat tècnica. El compromís del conjunt és difondre aquest tipus de repertori, pel qual té gran interès, amb la màxima qualitat artística i musical. Això és possible gràcies a l’excel·lent nivell tècnic i interpretatiu dels seus membres.

La versió de la Sonata de Berg per a quinze instruments aprofita la mateixa plantilla de l’obra de Schönberg. El seu llenguatge és molt similar, tenint en compte la gran influència del mestre sobre el seu deixeble. L’obra original per a piano és de tal complexitat que es presta perfectament per a una versió instrumental. De fet, la mateixa partitura de piano sembla una reducció orquestral degut a la gran densitat de la seva textura, formada per diverses veus i motius que es barregen entre sí de forma independent. Aquesta versió ofereix nous i diferents matisos que a vegades resulten difícils de percebre amb el seu instrument  original.

L’Idil·li de Siegfried de Richard Wagner és una obra interpretada més freqüentment, encara que quasi sempre escoltem la versió per a orquestra que el compositor va editar posteriorment. En aquest cas, Kammart Ensemble interpreta la versió original per a ensemble de 13 instruments. Aquest format és en el que es va interpretar per primera vegada a casa del compositor.