Centre Cultural - Programació - Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (2014)

Orquestra Nacional Clàssica d'Andorra

Divendres

04/ABR

21 h

Preu:20 €

Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (2014)

Concert Solidari a benefici de la Fundació Mutua Terrassa

De Bach als Beatles
Gerard Claret, solista
Jordi Reguant, clave

1a Part
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Concert per a violi i orquestra núm.1, en La menor,  BWV 1041
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Concert per a violí i orquestra núm. 2,  en Mi
major,  BWV 1042

2a Part
Peter Breiner (1957)

Concerto Grosso núm. 1 (a l’estil Händel)
She Loves You – A Tempo Giusto
Lady Madonna – Allegro
Fool On The Hill – Ad
Penny Lane – Allegro

Concerto Grosso núm. 2 (a l’estil Vivaldi)
A Hard Day’s Night
Girl
And I Love her
Paperback Writer
Help

Concerto Grosso núm. 4
Here Comes The Sun
Michelle
Goodnight
Carry That Weight

L’ONCA presenta un programa dedicat al violí com a instrument solista amb la interpretació del seu concertino director, Gerard Claret. El programa s’iniciarà amb dos peces mestres del repertori per a violí de Johann Sebastian Bach: el Concert per a violí i orquestra núm. 1 en la menor,  BWV 1041 i el Concert per a violí i orquestra núm. 2  en mi major, BWV 1042. No són gaire nombrosos els concerts de Bach per a un únic instrument solista que han sobreviscut. Els dos concerts per a violí que presentem, – els dos únics concerts per a violí sol que han perdurat, si no incloem l’extraordinari concert per a dos violins- van ser també transcrits com a concert per a clavicèmbal, en tonalitats diferents. En quests concerts, Bach utilitza les tècniques i els recursos característics de la seva època, com el ritornello orquestral o el basso ostinato (aquest es fa ben remarcable en el segon temps de cada un), però a diferencia de la majoria d’autors del seu temps, Bach no busca el lluïment de l’instrument solista, deixant l’orquestra en un segon terme, sinó que tots els elements s’integren de manera orgànica i natural en la textura musical de l’obra.

En la segona part, l’ONCA presentarà un programa diferent centrat en l’obra de Peter Breiner, compositor, director i pianista nascut a l’est d’Eslovàquia, conegut arreu del món pels seus originals i divertits arranjaments per a orquestra de cambra. Breiner és un dels compositors del món amb més enregistraments, amb un total de 180 CD editats. Breiner té predilecció pels temes de música pop del grup de Liverpool i, sobretot, per les obres de Paul McCartney i de John Lennon, que han estat font d’inspiració per a molts creadors i artistes. Aquesta obra va ser enregistrada per pimer cop l’any 1993 i reeditada l’any 2000. L’àlbum conté vint arranjaments de cançons dels Beatles orquestrades per a una formació de cambra. El compositor agrupa aquests temes en quatre grans concerts en clau barroca, i l’ONCA oferirà el Concerto Grosso núm. 1 a l’estil de Händel, el Concerto Grosso núm. 2 a l’estil de Vivaldi (Les quatre estacions) i el Concerto Grosso núm. 4 que no té cap referència concreta. Lluny d’escriure dulcificacions orquestrals, el compositor construeix un diàleg entre dos estils distants en el temps: el pop i el barroc. Aquesta obra és una de les més populars del compositor i se n’han venut més de dos-cents cinquanta mil CD.

ORQUESTRA NACIONAL CLÀSSICA D’ANDORRA
Gerard Claret, director artístic i concertino director

L’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (ONCA) va néixer l’any 1992 en el format d’orquestra de cordes. És gestionada per la Fundació ONCA, una entitat formada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà, que en són els patrons. L’any 2006 l’ONCA va iniciar les seves actuacions com a  orquestra clàssica, concerts que combina amb el format de cambra. El violinista andorrà Gerard Claret, un dels principals impulsors de la formació, n’és el concertino director.

L’any 2003 l’ONCA signa un conveni de col·laboració, tant artística com pedagògica, amb el Teatre Auditori Sant Cugat i l’Escola Municipal de Música Victòria dels Àngels, de Sant Cugat del Vallès. La temporada 2004-2005, en col·laboració amb la Fundació Orfeó Català – Palau de la Música Catalana, enceta el cicle de concerts de cambra al Petit Palau, un cicle que duu a terme anualment.

L’ONCA ha estat dirigida per Lord Yehudi Menuhin en el seu 80è aniversari i per Jordi Casas, Antoni Ros Marbà, Pierre Cao, Fernando Marina, Salvador Brotons, David Brophy i Mario de Rose, entre d’altres. L’italià Marzio Conti ha estat el director principal des del 2006 per a les produccions en format orquestra clàssica i ha aportat una tasca intensa i molt important per la consecució del repertori clàssic de l’ONCA. Ha dirigit la formació clàssica en diferents festivals de prestigi, tant al Principat, com a fora. Per encàrrec de la Fundació ONCA, Conti ha estat l’impulsor de l’estrena de la Simfonia número 2, Andorrana (2007) de Sergio Rendine.

L’ONCA ha fet concerts a Andorra, Espanya, França, Bèlgica, Itàlia, Aleman ya i Portugal, i ha assolit un lloc de prestigi dins del panorama musical. Ha participat en diversos festivals: Festival Internacional Narciso Yepes Ordino i Fundació Crèdit Andorrà (Principat d’Andorra), Festival Pau Casals de Prada i del Vendrell, Schubertiana de Vilabertran, Festival Brudieu de la Seu d’Urgell, Tardor Musical de Sòria, Serenates de València, Mercat de Música Viva de Vic, Festival Castell de Santa Florentina, Sant Pere Sallavinera, Festival Castell de Peralada, Festival d’Estoril, Festival del Mil·lenni de Madrid i Barcelona, Concerts d’Estiu de Santes Creus, Torroella de Montgrí, Jardins de Cap Roig, Festival de Jazz de Barcelona i Festival Internacional de Música de Cambrils. També ha actuat en cicles de concerts del Palau de la Música Catalana de Barcelona, de l’Auditori de Galícia, de l’Auditori Nacional de Madrid, de l’Auditori de Saragossa, de l’Auditori Felip Pedrell de Tortosa, del Teatre  Auditori Sant Cugat, de l’Auditori Enric Granados de Lleida i de l’Auditori de Barcelona.

L’ONCA ha actuat amb solistes de prestigi internacional com Narciso Yepes, Victòria dels Àngels, Lluís Claret, Alexandre Da Costa, Marçal Cervera, Joan Enric Lluna, Jean Pierre Rampal, Claudi Arimany, Patrick Gallois, Joaquín Achúcarro, José Cura, Josep Bros, Leo Nucci, Josep Maria Colom, Maurice André, Josep Carreras, György Sebök, Jaume Aragall, Michel Lethiec, Manuel Barrueco, Quartet Casals, Caetano Veloso, Susana Rinaldi, Barbara Hendricks, Gary Hoffman, Carlos Núñez, Mireia Pintó, Marc Canturri, Elena Copons, Joan Cabero, Toni Marsol, Lambert Climent, Marta Matheu, Josep Pizarro, Nina, Llibert Fortuny, Amaral, Jaume Sisa, Maria del Mar Bonet, Lluís Gavaldà, Sílvia Pérez Cruz, Refree i Love of Lesbian. Ha col·laborat amb el Cor Nacional dels Petits Cantors d’Andorra, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, l’Orfeó Català, el Cor Madrigal i la Coral Càrmina.

L’ONCA ha enregistrat obres dels compositors catalans Eduard Toldrà, Xavier

Montsalvatge i Pau Casals, recollides en un CD guardonat amb el premi del jurat de la revista CD Compact. Joaquín Turina, Joaquín Rodrigo, Joan Manén i Ricard Lamote de Grignon, la música d’Albert Guinovart de Terra Baixa, cançons brasileres amb la cantant de jazz Carme Canela i La seduzione amb Jaume Aragall també formen part de la seva discografia. Cal destacar l’estrena de Gemini (1998) de Jordi Cervelló, de Tres reflexos sobre una pastoral d’hivern (2003) de Xavier Montsalvatge i de la Simfonia número 2, Andorrana (2007) de Sergio Rendine, així com l’enregistrament d’aquesta darrera obra, encàrrec de la Fundació ONCA.

El novembre del 2004 se li va atorgar la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya.

Gerard Claret
Concertino director i solista

Neix a Andorra el 1951. Des de l’inici de la seva activitat professional, fa més de quaranta anys, s’ha donat a conèixer per la seva doble faceta d’intèrpret i pedagog.

Guanyador del concurs Tenuto de la Ràdio i Televisió Belga, medalla del Concurs  Internacional Maria Canals de Barcelona, ha actuat amb orquestres d’Espanya, França, Bèlgica, Holanda, Itàlia, l’ex-Txecoslovàquia, Turquia, Rússia i Japó. Ha estat dirigit, entre altres, per Antoni Ros Marbà, Edmon Colomer, Josep Pons, Jacques Mercier, Rodolf Barshai, Peter Maag, Veronika Dudarova, Yehudi Menuhin, Sergio Comissiona, Ignacio Yepes i Marzio Conti. Ha enregistrat obres de Bach per a violí.

És fundador de l’Escola de Música de Barcelona, del Curs internacional de música de Vic i del Trio de Barcelona, amb qui té enregistrades obres de Beethoven, Mendelssohn i Dvorak. De l’any 2000 al 2005 fou director de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). És director artístic, des de la seva creació, del Festival Internacional Narciso Yepes Ordino i Fundació Crèdit Andorrà (Principat d’Andorra).

L’any 1993, emprèn una etapa professional com a concertino director de l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (ONCA). El setembre del 2000 va fundar la Jove Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra (Jonca) que, com l’ONCA, depèn de la Fundació ONCA, gestionada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorà. Del 2007 al 2012, ha estat tutor de l’àrea de música del Trivium, centre d’arts escèniques de Sant Julià de Lòria.  L’any 1998 li fou atorgada la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya.  L’any 2010, és nomenat Ambaixador nacional de l’Unicef d’Andorra.

• Orquestra nacional Clàssica d'Andorra
  • Gerard Claret, director de l'ONCA