Centre Cultural - Programació - Orquestra Simfònica del Vallès – Concert de Sant Esteve (2014)

Divendres

26 divendres/DES

Preu:25€

Orquestra Simfònica del Vallès – Concert de Sant Esteve (2014)

Per 25a vegada, i de forma ininterrompuda, el Centre Cultural Terrassa presenta el concert tradicional de Sant Esteve aquest divendres a les 21h. La música de Txaikovsky, von Suppé i Strauss serà la protagonista d’aquesta cita anual que comptarà amb un repertori de delicats valsos de Txaikovski, una obertura de la música humorística de von Suppé i algunes pàgines de l’inigualable Johann Strauss fill. Com cada any, serà interpretat per l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), sota la batuta del seu director, Rubén Gimeno.

Des del 1990 el Centre Cultural Terrassa programa aquest concert en el marc de la festivitat de Sant Esteve. Amb la 25a edició, hauran gaudit d’aquesta audició, prop de 15.000 espectadors.

El concert es dedica, en bona part, a la interpretació d’obres de la nissaga dels Strauss: els cèlebres valsos vienesos i les polques ràpides. Completen el programa composicions de Txaikovsky i von Suppé, que comparteixen amb les obres dels Strauss l’alegria de la dansa i el caràcter poètic i màgic que s’associa a l’esperit nadalenc.

Valsos i polques, la música lleugera

Mentre a mitjans de segle XIX els ambients musicals europeus estaven esvalotats discutint entorn de les noves estètiques que es desprenien de les obres de Franz Liszt i Richard Wagner, va aparèixer un nou fenomen musical: la música lleugera escrita, una música de diversió que utilitzava els recursos de la música seriosa, però que se’n diferenciava clarament per la seva immediatesa i la seva falta de pretensions. Johann Strauss, pare (1804-1849) i fill (1825-1899), en el camp de la música de ball, varen establir un referent que altres músics varen seguir.

En aquella època, la música lleugera, senzilla i alegre, es tocava a cerveseries, teatres i sales de ball, i era patrimoni de les classes populars.

Orquestra Simfònica del Vallès

Va néixer l’any 1987 en el si de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell. La seva intensa activitat – més de cent actuacions a l’any- se centra, per un costat, a la ciutat de Sabadell, on l’OSV realitza la seva temporada de concerts simfònics i és alhora l’orquestra titular del cicle Òpera a Catalunya i, per l’altre, al Palau de la Música Catalana, on s’ha consolidat el seu cicle Concerts Simfònics al Palau amb deu concerts anuals. Com a reconeixement a la seva tasca de difusió i divulgació de la gran música simfònica, l’any 1992 va rebre el  Premi Nacional de Música, atorgat per la Generalitat de Catalunya, i la Medalla d’Honor 2012, de la ciutat de Sabadell.

L’Orquestra Simfònica del Vallès és membre de la Asociación Española de Orquestas Sinfónicas (AEOS), l’associació que aplega les orquestres professionals espanyoles. Han estat directors titulars de l’orquestra: Albert Argudo, del 1988 al 1992; Jordi Mora, del 1993 al 1997; Salvador Brotons, del 1997 al 2002; Edmon Colomer, del 2002 al 2005; i David Giménez Carreras, del 2006 al 2009. Des del setembre del 2009, n’és el director titular Rubén Gimeno.

Rubén Gimeno, el director

Rubén Gimeno és el director titular de l’Orquestra Simfònica del Vallès, formació amb la qual va començar la seva marxa en la temporada 2009/10. Així mateix, ha estat director artístic de la Jove Orquestra de la Simfònica de Galícia durant gairebé una dècada, tasca que va compaginar amb el càrrec de violinista de l’Orquestra Simfònica de Galícia. Com a director convidat ha col·laborat amb més d’una desena d’orquestres espanyoles i amb l’Orquestra de Barcelona i Nacional de Catalunya.

Fora de les nostres fronteres ha dirigit la Norrkoping Symphony Orchestra, Gavle Symphony Orchestra, Orquestra de Cambra de Ginebra, Orquestra del MMCK (Japó), Orquestra de la Universitat de Maryland, SAMI Orquestra (Suècia) i Orquestra Nacional de Colòmbia, i ha col·laborat amb solistes i agrupacions de la categoria de l’Orfeón Donostiarra, Midori, Steven Isserlis, Dimitri Sitkovetsky, Fazil Say, Kirill Gerstein, María Bayo, Michel Camilo i d’altres.

Festival de valsos i danses
Rubén Gimeno, director

1. I. Txaikovski: Polonaise d’Ievgueni Oneguin, op.24
    P. I. Txaikovski: El trencanous, op. 71(selecció)