Sala de premsa

Pedagogia de l'Espectacle

El Centre Cultural i el BBVA, amb la col·laboració i suport de la Fundació Torre del Palau, us ofereixen espectacles d’alta qualitat tècnica i escenogràfica dirigits als nens i nenes, i nois i noies en edat escolar.

La finalitat d’aquest programa és donar suport al desenvolupament dels currículums dels centres educatius en cada cicle escolar, amb espectacles que portin valor afegit en el progrés de les seves competències.

Es posa especial èmfasi en les actituds i els valors, tant personals com socials, i en despertar el gust i la sensibilitat vers les arts escèniques.

Informació i reserves:
Telèfon.: 937899085
Correu electrònic: inscripcionspde@torredelpalau.org 

 

PROPERA ACTIVITAT

Destinataris

  • Alumnes de cicle mitjà de primària.
  • Alumnes de cicle superior de primària.
  • Alumnes d’ESO.
  • Alumnes d’educació especial.

Preu: 2,70€ per alumne

Dilluns 9 de desembre a les 9,45 i a les 11h
DO NOT DISTURB

Vaivén Circo neix l’any 2008 quan Raquel Pretel Ferrándiz i Miguel Moreno (Bolo) coincideixen en la companyia catalana Els Comediants, on ella treballava de Ballarina i el d’Artista Circense. Va sorgir el seu primer treball “La Felicitat en un dos per dos” al maig del 2008, que fins ara ha estat representat en més de 100 ocasions.

L’any 2009 s’incorporen dos acròbates a la formació, Chema Martín i Emilio López Arquillo, i es comença a treballar en el segon muntatge de la companyia “Cayuco”, comptant a més amb Iván Monje, compositor i músic en l’espectacle, i Marta Sitjà ajudant en la direcció, clown i també intèrpret de música en directe en l’espectacle.

“Do not disturb” (no molestar), estrenat al desembre de 2011 és el darrer espectacle. En un ambient industrial, quatre individus manipulen i intenten donar sentit a les peces que els han estat assignades. Les combinen i deconstrueixen canviant la seva forma i funció transformant-les en els seus propis somnis.

Procés d'inscripció

L’activitat té un cost de 30 €/grup.

Cada centre pot inscriure els grups classe que li convingui, l’únic límit és la disponibilitat horària i de dates.

Possibilitat de realitzar una sortida de tot un dia amb la inscripció de dos grups classe, i combinant-la amb alguna de les altres activitats que es desenvolupen al Centre Cultural:

La inscripció es pot fer trucant al telèfon 93 733 01 82 del Centre Cultural o bé per correu electrònic a: serveipedagogic@fundacioct.es.

Els horaris* per a les activitats combinades són:

  • 1r torn: de 10.30 h a 12.45 h
  • Dinar al Parc St. Jordi: de 13.00 h a 13.45 h
  • 2n torn: de 14.00 h a 16:15 h

Els horaris* per a les activitats simples són:

  • 1r torn: de 9.30 h a 11.45 h
  • 2n torn: d’11.45 h a 14:00 h
  • 3r torn: de 15.00 h a 17.00 h

* Tanmateix, es poden adaptar els horaris segons la disponibilitat del centre educatiu.

Batxillerat

Objectius pedagògics

 

Conèixer i plantejar-se preguntes rellevants entorn dels principals reptes socioambientals:

  • l’escalfament de la terra i el canvi climàtic
  • l’explotació dels recursos naturals i la producció creixent de residus
  • l’aigua com a recurs escàs i com a dret humà fonamental

Obtenir i tractar informació, de manera crítica, per entendre la dinàmica dels reptes socioambientals a escala local i global.

Prendre consciència de l’impacte ambiental i social de les nostres accions quotidianes.

Exposar el posicionament propi en relació amb els diferents reptes socioambientals, emprant vocabulari científic, i debatre’l.

Activitat didàctica

 

1a fase. Treball previ a l’aula

2a fase. Instal·lació museogràfica «Tu en el món teu»

  • presentació de l’activitat
  • realització de tres recerques estructurades en vuit estudis sectorials:
  • L’escalfament de la terra i el canvi climàtic:
  • Model energètic del transport
  • Model energètic domèstic
  • Desforestació al món
  • L’explotació dels recursos naturals i la creixent producció de residus
  • Residus domèstics sòlids
  • Residus domèstics líquids
  • Explotació de persones i comerç just
  • L’aigua com a recurs escàs i com a dret humà
  • Recursos hídrics i consum d’aigua
  • Accés a l’aigua
  • Les problemàtiques socioambientals, d’àmbit local i global, que cal resoldre són presentades a partir d’una selecció de casos reals.
  • durada: una hora i quinze minuts

3a fase. Exposició de les recerques i debat

  • aula del Centre Cultural
  • cada equip exposa el resultat de la seva recerca amb el suport d’una presentació Power Point i s’enceta un debat amb el conjunt de la classe
  • L’activitat finalitza amb una reflexió general entorn de les problemàtiques sociambientals
  • durada: una hora i quinze minuts

4a fase. Treball posterior

  • durada: dues hores
  • aula del centre educatiu
  • exposició i debat dels estudis sectorials
  • concepte de petjada ecològica
  • test de sostenibilitat individual

ESO

Objectius pedagògics

Conèixer els principals reptes socioambientals deI nostre món: l’explotació dels recursos naturals, la producció i la gestió de residus i la contaminació del sòl i l’aigua; les fonts i el consum d’energia, la contaminació de l’atmosfera i el canvi climàtic; l’aigua com a recurs escàs, el seu consum i la seva gestió?

Adonar-se de la importància d’obtenir i tractar informació per assolir un coneixement rigorós i formar-se un criteri fonamentat en relació amb els reptes socioamientals.

Entendre la dinàmica dels reptes socioambientals a escala local i global.

Prendre consciència de les implicacions socioambientals de les accions individuals en la vida quotidiana.

Fomentar la participació entorn dels diferents reptes socioambientals.

 

Activitat didàctica

1a fase. Treball previ a l’aula

2a fase. Instal·lació museogràfica «Tu en el món teu»

  • presentació de l’activitat
  • realització de sis recerques, a escala local i global, a l’entorn de tres temàtiques socioambientals a escollir entre:
  • Consum i biodiversitat
  • Residus i contaminació (aigua i sòl)
  • Contaminació atmosfèrica i canvi climàtic
  • Fonts d’energia i estalvi energètic
  • Accés, consum i gestió de l’aigua
  • Territori i mobilitat
  • durada: una hora i quinze minuts

3a fase. Exposició de les recerques i debat

  • aula del Centre Cultural
  • cada equip exposa el resultat de la seva recerca amb el suport d’una presentació Power Point i s’enceta un debat amb el conjunt de la classe.
  • L’activitat finalitza amb una reflexió general entorn de les problemàtiques sociambientals.
  • durada: una hora i quinze minuts

4a fase. Treball posterior

  • Aula del centre educatiu.
  • Identificació de les interrelacions entre els diferents reptes socioambientals.
  • Concepte de petjada ecològica.
  • Test de sostenibilitat individual.
  • durada: una hora

 

Primària

Objectius pedagògics

Conèixer els principals reptes socioambientals del nostre món: l’explotació dels recursos naturals, la producció i la gestió de residus, i la contaminació del sòl i l’aigua; les fonts i el consum d’energia, la contaminació de l’atmosfera i el canvi climàtic; l’aigua com a recurs escàs, el seu consum i la seva gestió.

Adonar-se de la importància d’obtenir i tractar informació per assolir un coneixement rigorós i formar-se un criteri fonamentat en relació amb els reptes socioamientals.

Entendre la dinàmica dels reptes socioambientals a escala local i global.

Prendre consciència de les implicacions socioambientals de les accions individuals en la vida quotidiana.

Fomentar la participació entorn dels diferents reptes socioambientals.

Activitat didàctica

1a fase. Treball previ a l’aula

2ª fase. Instal·lació museogràfica Tu en el món teu

  • presentació de l’activitat
  • realització de tres tallers a l’entorn de sis temàtiques socioambientals, a escala local i global, a escollir entre:
  • Consum i biodiversitat
  • Residus i contaminació (aigua i sòl)
  • Contaminació atmosfèrica i canvi climàtic
  • Fonts d’energia i estalvi energètic
  • Accés, consum i gestió de l’aigua
  • Transport
  • les problemàtiques socioambientals, d’àmbit local i global, a resoldre són presentades per personatges ficticis.
  • durada: dues hores

Curs 2011-2012: Roser Capdevila, unes bèsties molt poc animals

L’exposició de la Roser Capdevila proposa un recorregut per l’obra original de l’autora a través de la tria de cinc contes. Són històries molt humanes i molt poc animals, protagonitzades per una vaca, una girafa, una gallina, un cangur i un be negre amb potes rosses. A través d’aquestes històries d’animals que fugen buscant oportunitats i una vida millor, la Roser ens parla de maltractament, d’ecologia, de llibertat, d’integració i marginació… En definitiva, ens ensenya uns valors, els seus.

Treball previ

Continguts

  • La personificació dels animals en les narracions i les il·lustracions infantils.
  • Els objectius de la personificació d’animals: identificació, denuncia, crítica…
  • Els aspectes de la personificació d’animals: caràcter, estat d’ànim, conducta…
  • Les tècniques gràfiques per a personificar animals: expressivitat i moviment.
  • Biografia i bibliografia de la Roser Capdevila.

Objectius i recursos didàctics Treball a l’aula per preparar la visita mitjançant un document PDF pensat per poder ser projectat a l’aula. Es combina la introducció dels principals conceptes teòrics de l’activitat amb exercicis pràctics, senzills i curts.
Treball previ

Visita a l’exposició

Continguts

  • La observació lliure d’il·lustracions
  • La interpretació dels contes a partir de les il·lustracions de la Roser Capdevila
  • La interpretació de la personificació d’animals a partir de l’anàlisi de les tècniques d’il·lustració de la Roser Capdevila
  • Els valors transmesos pels animals i pels contes de la Roser Capdevila
  • Valoració personal i crítica

Objectius i recursos didàcticsAmb la participació dels alumnes guiada pel monitor/a: Identificar els diversos aspectes de la personificació dels animals i els objectius que aquesta persegueix. Conèixer diferents tècniques gràfiques utilitzades per l’autora per a la personificació dels animals. Entendre la força dels contes per transmetre valors.

Taller plàstic

Continguts

  • Realització per equips d’un collage amb la personificació d’un animal. Es proposen 3 situacions i 3 animals diferents.
  • Procés de treball dels equips:
    • Selecció d’una situació i dotar-la d’unes emocions
    • Seleccionar l’animal i els recursos gràfics més adients per a representar-la
    • Realitzar el collage incorporant tots els continguts en una cartolina DA3

Objectius i recursos didàctics

  • Utilitzar de forma pràctica i creativa els continguts treballats sobre la personificació d’animals.
  • Cada equip de treball disposarà del material següent:
    • Cartolina DA3 amb el perfil d’un animal
    • Diversos recursos gràfics de caracterització
    • Tisores, retoladors, colors, etc.

Curs 2011-2012 Aigua

Aquesta exposició, AIGUA,  vol despertar la consciència sobre la necessitat de preservar les reserves d’aigua del nostre planeta i evitar-ne la contaminació i el malbaratament. Per fer-ho compte amb l’excepcional mirada de grans mestres de la fotografia que, en les seves fotos, han captat la influència de l’aigua en la riquesa natural del planeta i en la forma de vida dels éssers humans.

Treball previ

Continguts

  • El reportatge fotogràfic, característiques, tipus i funcions
  • El reportatge fotogràfic de denúncia: característiques i temàtiques
  • Els objectius del reportatge fotogràfic de denúncia: informar, conèixer, conscienciejar i fomentar canvis de conducta (pensaments, actituds, accions)
  • Les estratègies artístiques del reportatge fotogràfic: expressar, emocionar

Objectius i recursos didàctics Treball a l’aula per preparar la visita mitjançant un document PDF pensat per poder ser projectat a l’aula. Es combina la introducció dels principals conceptes teòrics de l’activitat amb exercicis pràctics, senzills i curts. 
Treball previ

Visita a l’exposició

Continguts

  • Observació, anàlisi i interpretació del reportatge fotogràfic de denúncia Aigua
  • El reportatge fotogràfic com a eina per conèixer l’aigua com element
  • El reportatge fotogràfic com a eina per conscienciar sobre el valor de l’aigua
  • El reportatge fotogràfic com a eina per denunciar la gestió de l’aigua

Objectius i recursos didàctics

Amb la participació dels alumnes guiada pel monitor/a: Conèixer les possibilitats que ofereix la fotografia per documentar i denunciar situacions injustes, etc. Mostrar interès per conèixer el valor de l’aigua i la mala gestió que en fa la nostra societat i promoure una actitud reflexiva i crítica de les pròpies conductes.

Taller plàstic

Continguts

  • Realització per equips d’un reportatge fotogràfic de denúncia. Es proposen 3 temes: 1. Els boscos; 2. Els recursos naturals o; 3. La biodiversitat.
  • Procés de treball dels equips:
    • Escollir un tema i dotar-lo d’un punt de vista i d’un argument
    • Escollir i redactar els continguts: 1 títol, 8 fotos i 8 notes a peu de foto
    • Realitzar el reportatge incorporant tots els continguts en una cartolina DA3

Objectius i recursos didàctics

Utilitzar de forma pràctica i creativa els continguts treballats sobre el reportatge fotogràfic de denúncia. Cada equip de treball disposarà del material següent:

  • Cartolina DA3
  • 24 fotos de cada tema (n’hauran de seleccionar 8)
  • Retoladors per escriure títols i textos

Activitat didàctica

1a fase. Treball previ a l’aula

  • projecció d’un PDF amb la presentació i els exercicis (enviament per correu electrònic)
  • durada: una hora

2a fase. Sala d’exposicions del Centre Cultural

  • presentació de l’activitat
  • guiatge i treball d’interpretació de l’exposició
  • durada: 50 minuts

3a fase. Taller plàstic a l’aula taller del Centre Cultural

  • sala adaptada per a la realització de tallers de diverses tècniques plàstiques (il·lustració, modelatge, coloració, traç, retall, etc.) amb capacitat per a 50 alumnes (2 grups classe)
  • materials plàstics (fang, pintura, papereria, etc.) i eines de treball
  • canó de projecció
  • un monitor/a per grup classe
  • durada: 50 minuts

Objectius pedagògics

Els objectius pedagògics del programa Els exploradors de l’art són:

  • Fomentar entre els nens i nenes l’apropiació i el gaudi del patrimoni artístic i l’hàbit de visitar centres d’art.
  • Adquirir una visió global de les arts plàstiques a partir del coneixement i l’experimentació de diversos mitjans expressius: pintura, dibuix, escultura, modelatge, etc.
  • Desenvolupar la sensibilitat i la percepció estètiques així com l’interès per la interpretació i el sentit crític per gaudir de les manifestacions artístiques.
  • Desenvolupar la creativitat i el gust per expressar i plasmar per mitjà del llenguatge plàstic idees, fets, experiències, vivències, etc.

Els Exploradors de l'Art

A partir d’una visita guiada a una de les exposicions de la Temporada d’Exposicions del Centre Cultural, els nois i noies posen en pràctica, a l’aula taller, el coneixement adquirit durant el guiatge. La finalitat d’aquest programa és col·laborar amb els centres escolars en el desplegament curricular de l’àrea d’Educació artística: visual i plàstica. Per a cada curs escolar es proposen tres exposicions seleccionades d’entre les que integren la Temporada d’Exposicions del Centre Cultural. La visita a les exposicions esdevé l’activitat central del programa, que es complementa amb un treball previ a l’aula i un taller plàstic.

Destinataris

  • alumnes de cicle inicial de primària
  • alumnes de cicle mitjà de primària
  • alumnes de cicle superior de primària
  • alumnes d’ESO
  • alumnes d’educació especial

Preu: 30€ per grup

Inscripció:
Telèfon.: 937330182
Correu electrònic: serveipedagogic@fundacioct.cat

Amb el suport de: